Amiralul Ștefan cel Mare domnește marinărește la frontiere  

Garda de Coastă a Poliției de Frontieră  a fost foarte inspirată când i-a pus numele Ștefan cel Mare celui mai mare vas de luptă pe care-l deține. Cu o lungime de peste 30 de metri, o lățime ce depășește lejer 10 metri și trei nivele de înălțime, cu adevărat pregătit de olandezii de la Damen să intervină în cele mai dificile situații, nava amiral a Ministerului de Interne calcă apele teritoriale ale României cu o forță incredibilă. Circa 7000 de cai putere! Așa cum conștiința neamului românesc a fost marcată de existența marelui domnitor al Moldovei, tot așa nava cu pavilion românesc își face simțită din plin prezența la granițele și apele teritoriale ale României orchestrând tot ce înseamnă migrație ilegală, criminalitate transfrontalieră și nu numai.

Grupul jurnaliștilor care au fost invitați în această călătorie de presă s-a strâns. Sunt în jur de treizeci de oameni. Știm că vom ajunge la Sulina pe Marea Neagră. Locul unde vom fi așteptați de Gabriel Oprea, ministrul de Interne și toți șefii de arme din IGPF. Este vineri dis de dimineață și un autocar cochet ne așteapta sosirea pentru a putea pleca spre SCOMAR, cel mai performant sistem operativ de supraveghere a granițelor țării. Organizatorii ne spun în șoaptă că Mercedesul care le aparține îi duce în fiecare zi la slujbă pe cei care își desfășoară munca la aeroportul Henry Coandă din Otopeni. De data aceasta polițiștii se vor descurca cu mașinile proprii. După aproximativ trei ore bune de mers, ajungem la sediul din Constanța unde este amplasat sistemul integrat de securizare a frontierelor. O scurtă descriere a ceea ce înseamnă și ce face acest sistem complex este specialitatea șefului Gărzii de Coastă, comisarul Laurențiu Costache. Toropeala de afară e semn că pe vas vom avea nevoie de șăpcuțe. Le primim și plecăm la prânz către portul Constanța. Echipajul de la bordul navei Ștefan cel Mare care ne va insoți pe mare spre destinația Sulina îi dă onorul șefului cel mare, un marinar care mănâncă această meserie de cel puțin douăzeci de ani. La o privire mai atentă a impunătorului vas ai senzația că pleci cu el direct la luptă. A costat în jur de 25 de milioane de euro, este ultra dotat cu tot ce îți imaginezi și nu-ți imaginezi vreodată și dispune de unul dintre cele mai precise sisteme radar din câte există pe lume. Cu bătaie la 25 de mile maritime depărtare. Un singur exemplu iese în evidență: cele doisprezece butelii albe amplasate pe puntea inferioară a vasului conțin fiecare câte 25 de truse de salvare, iar în caz de dezastru acest fapt înseamnă 300 de  oameni care pot fi salvați.

Misiuni îndeplinite în proporție de sută la sută

Cu câteva zile mai devreme cei optesprezece marinari ai echipajului au săltat din largul Mării Negre un număr de 56 de migranți ilegali, majoritatea afgani, care trecuseră granițele țării ca să ceară azil politic. Înaintăm cu viteza cea mai mare. Bucătarul ne invită la un pește prăjit. După care ne oprim în larg. Trecusem de zona economică unde Rompetrol exploatează zăcămintele de petrol și gaze cu șapte sonde industriale. Încep exercițiile demonstrative ale echipajului Gărzii de Coastă. Era dincolo de linia de orizont de la Gura Portiței. Curenții apelor Dunării erau gata să ne inhațe dacă cei trei scafandri nu erau prin preajmă. Cu câteva minute înainte de apusul soarelui comandantul navei, un brăilean sadea forte prietenos din fire, ne arată farul din Sulina. Vasul Ștefan cel Mare se pregătește să intre pe braț cu o viteză net inferioară, așa cum impun legile martime. Să adulmeci apusul plutind pe Marea Neagră este ceva nemaîntâlnit. Cu astfel de momente te întâlnești cam rar în viață. La Constanța, locul de unde plecasem, excentricul primar Radu Mazăre se îmbrăcase în costumul lui Ștefan cel Mare. Când l-au văzut pe amiralul Poliției de Frontieră apropiindu-se de zona de acostare, băștinașii și turiștii din Sulina au început să se strângă pe ponton pentru a-l privi mai îndeaproape. Cu această ocazie cei din urmă, cel mai probabil, nu se vor mai întâlni. Suntem așteptați cu o saramură de somn absolut delicioasă. Și un vin bun de Măcin. La malul mării, celebra discotecă din oraș își primea porția de libertate. Niciunul dintre invitați nu rămăsese în cameră. Nici ministrul și nici șefii de arme din IGPF nu au mai ajuns la această acțiune. Pesemne că ministrului Oprea i-ar fi fost foarte greu să facă față puhoiului de jurnaliști prezenți la Sulina dat fiind bilanțul dezastrului inundațiilor din vestul țării în care domnia sa a aproximat decesul celor două victime. A doua zi, vasul amiral al MAI Ștefan cel Mare a luat-o spre Tulcea, după o serie de exerciții demonstrative de mare efect. Adăpostit la umbra bărcii pneumatice și fiindcă-i era cu adevărat greu să își găsească locul, câinele jandarm al Gărzii de Coastă care participase la misiune refuza să mânânce și să bea apă. Fiecare se gândea deja acasă.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ti-a placut? Distribuie-l!
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn

0 comments on “Amiralul Ștefan cel Mare domnește marinărește la frontiere  Add yours →

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.