IMG_1899

Potlogarii cu capete încoronate din turismul românesc

Cel puțin trei dintre cele mai mari și mai cunoscute agenții de turism din România vând vacanțe clienților la prețuri cu adevărat mincinoase. Dacă Europa Travel afișează un preț la ofertele de vacanță pe propriul website și umflă cu douăzeci la sută prețul acestora la rezervarea propriu-zisă, agenția Christian Tour se joacă de-a v-ați ascunselea cu taxele confuzând grav clienții, în timp ce turcii de la agenția Kusadasi vând, cel puțin aparent, pachete de lux în insulele grecești la doar câteva sute de euro.

Este foarte posibil ca anul 2017 să mai aducă ceva bun în turismul românesc. Închiderea altor tour operatori români care nu au înțeles nici în al doisprezecelea ceas că, înșelându-și clienții soarta le va fi pecetluită pe veci.

Europa Travel este o agenție de dimensiuni mai mici care se poziționează pe conceptul low-cost de vacanțe. Acționarul principal, bucureșteanul Călimănescu Teodor Constantin a raportat o cifră de afaceri pe anul 2015 de aproximativ 2,5 milioane euro cu un număr de paisprezece angajați, potrivit datelor de la Registrul Comerțului. De altfel, agenția pe care o conduce, i-a avut ca acționari în trecutul apropiat pe frații Cristian Ion și Marius Gabriel Pandel care dețin, în proporție de optzeci la sută, respectiv douăzeci la sută compania Christian¢76 Tour – cel mai mare tour operator din România.  Înființată în urmă cu douăzeci de ani, Christian Tour a raportat o cifră de afaceri pe anul 2015 de peste 54 milioane euro având la activ peste o sută șaizeci de angajați. Surse din piață spun că această tranzacție a fost percepută cel puțin suspect la acel moment, realitatea demonstrând parcă ceea ce au precizat sursele: relația dintre cei trei parteneri milionari s-a rupt ireconciliabil în același an în care a avut loc schimbarea acționariatului în Europa Travel.

Vacanțele curg una câte una, patronii prosperă nestingherit

Tertipul celor de la agenția Europa Travel este unul clasic în ceea ce privește metoda de înșelare a clienților. Agenția afișează prin intermediul propriului website www.europatravel.ro prețul de 250 euro/persoană, de pildă, pentru un sejur în regim ALL Inclusive în Antalya, Turcia, la început de lună iunie. Fără taxele de aeroport de circa 95 de euro incluse, fapt specificat în ofertă. Un client hotărât care face o rezervare la ei constată că nu primește din partea Europa Travel nici un email de confirmare a rezervării, dar se trezește că este abordat de Ana Maria Nastasiuc, agent de turism la Europa Travel care-i comunică un cu totul alt preț, mai exact unul cu douăzeci la sută mai mare. În loc de 690 euro pentru doi adulți cum era afișat pe site prețul de vacanță este de 770 euro! Explicația dată de Nastasiuc este incredibilă! ”Tariful corect este cel comunicat în mailul anterior. Oferta partenerilor este dinamică și modifică tarifele de la o zi la alta, pentru reconfirmarea tarifului puteți lua legătura cu parteneri noștri de la TEZ TOUR. Vă mulțumesc, pentru orice detalii sau nelămuriri vă stăm la dispoziție”.

 Din acel moment nimeni nu a mai răspuns la detalii și lămuriri. Nici Ana Maria Nastasiucagent de turism la Europa Travel, nici Diana Munteanu, Marketing Manager la Europa Travel și nici cel care era obligat s-o facă, Teodor Constantin Călimănescu, patronul Europa Travel.

500.000 de clienți anul acesta

Milionarii turismului românesc, Cristian Ion și Marius Gabriel Pandel, cei doi frați care controlează afacerea tour operatorului Christian Tour au ajuns să semneze pentru vara lui 2017 contracte al căror număr trece deja de al 460.000 -lea client. Reprobabil este însă altceva. Același client hotărât a încercat să le plătească fraților Pandel un sejur de 7 nopți în Turcia, în stațiunea Kemer, cu regim ALL Inclusive la un hotel de 4 stele. După ce a completat toate câmpurile ofertei, datele pasagerilor plus detaliile de facturare, sistemul de rezervări online al agenției Christian Tour i-a scos clientului în față două prețuri în loc de unul final, făcând imposibilă opțiunea sa de plată și rezervarea vacanței. ”Este un fel de v-ați ascunselea cu vacanțele” ne-au declarat surse din piață. CEO-ul companiei Chiristian Tour, Marius Gabriel Pandel a răspuns foarte greu solicitării noastre. Iată aici răspunsul lui: ”În legătură cu acest aspect semnalat, l-am verificat şi am remediat aceasta problemă de afişare pe website-ul nostru. Totodată, dorim să vă mulţumim pe această cale pentru transmiterea feedback-ului în acest sens. De asemenea, dorim să vă informăm pe această cale asupra faptului că print-screen-urile pe care ni le-aţi transmis (în format PDF) sunt realizate pe noua versiune a website-ului nostru (http://new.christiantour.ro), versiune care este încă în format Beta, deci în plin proces de testare si debugging. Pentru o mai mare acurateţe a informaţiilor, vă rugăm ca pentru moment sa verificaţi tarife şi disponibilităţi exclusiv pe varianta actuală a website-ului Christian Tour.

Pandel, fratele cel mic, a evitat însă să răspundă clar și precis la întrebarea referitoare la taxele pe care agenția sa le percepe de două ori, preferând următorul răspuns: ”nu reuşim să ne dăm seama în care dintre imagini se precizează că taxele de aeroport sunt incluse şi de fapt nu sunt incluse. În paşii 3 şi 4 ai rezervării pe website-ul nostru, se precizează tariful final cu taxele incluse. Taxa de 95 euro/persoană reprezintă exact taxele de aeroport, cea care în pagina de listing a destinaţiei, nu sunt incluse în preţ. Acela fiind precizat clar ca fiind un tarif de pornire, “de la”.

Turcul care se declară necăsătorit în acte 

Kusadasi este agenția de turism care aparține soților Yapici: cetățeanul de origine turcă Hasan Yapici și românca orginară din Neamț Oana Iulia Yapici. Cei doi operează regulat, prin cele două aeronave ale companiei Air Bucharest pe care o dețin, vacanțe către trei mari destinații turistice: Turcia, Grecia și Spania. Cu o cifră de afaceri raportată la Registrul Comerțului pe anul 2015 de 4,4 milioane euro și treizeci și patru de angajați, soții Yapici ”aruncă” pe piață vacanțe de lux în destinații spectaculoase ca niciun alt concurent. Sub cele câteva oferte de early booking pe care agenția pretinde că le-a avut pentru vara lui 2017 în insula Creta, Grecia, la un hotel exclusiv de 5 stele, a căror prețuri au fost cuprinse între minim 1400 euro și maxim 5000 euro pentru doi adulți și un sejur de 7 nopți cu toate mesele incluse, soții Yapici mai strecoară încă una. Aproape că faci infarct când o observi: 673 euro, același resort, același regim, doi adulți plătitori! Hasan Yapici nu a răspuns apelului nostru.

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului împreună cu Ministerul Turismului, în baza protocolului pe care-l au, încearcă de mai bine de două săptămâni să investigheze acest caz fără a ne oferi, cel puțin deocamdată, o rezoluție cu privire la această practică comercială înșelătoare.

UPDATE: În data de 5 martie a.c. agentia Christian Tour prin avocat Ilie Dumitru ne-au transmis un drept la replică. Iată-l!

UPDATE 2:  Printr-o adresă oficială trimisă publicației AncheteSpeciale în data de 29 martie a.c., Directorul General al Direcției Generale de Control, Autorizare și Monitorizare din Ministerul Turismului, George Bogdan Borună, admite și recunoaște faptul că exemplele oferite în acest material de presă fac parte din vânzarea de oferte mincinoase ale agențiilor de turism, ascunzând însă un aspect semnificativ, și anume detaliile legate de eventualele amenzi încasate de cei trei tour operatori români.

Ti-a placut? Distribuie-l!
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn

0 comments on “Potlogarii cu capete încoronate din turismul românescAdd yours →

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.