Viața este un continuu de crize și bucurii

Dacă ai curiozitatea să accesezi pagina de evenimente a lui Andy Szekely, poate cel mai titrat trainer din România la ora actuală – “pentru fanii mei” completează el, a cărui pasiune în domeniu se reflectă în cincisprezece ani de experiență accelerată, este imposibil să nu găsești unul sau chiar două programe care să te intereseze și să te privească în mod direct. Fie că vorbim de dezvoltare personală la modul general, despre care se știe că doar un procent foarte redus de oameni este atras – fie că vorbim de leadership și chestiuni practice, aplicate gen mentorat. Andy, a cărui echipă de doisprezece oameni se ocupă zi de zi de vânzarea și organizarea de traininguri (o piață care însumează 30-40 mil euro în România – n.r.), livrează atât seminarii și conferințe de o zi, în care predă valoare informațională din zona economică și de business, cu scheme și flip chart-uri pline de formule academice noi, cât și programe intensive de câteva zile în care, de pildă, se acordă certificare internațională cum e și cazul modulului de cercetare psiholingvistică denumit LAB Profile mergând până la renumitele bootcampuri săptămânale al căror unic cost poate ajunge la suma de 2100 euro de participant.

Ceea ce este interesant e faptul că acestea apar ca fiind Sold Out. Lucru care ne duce cu gândul la nevoia continuă de educație, explică, foarte relaxat, Andy Szekely, într-o pauză de masă a unei întregi zile de conferință în care optsprezece bootcamperi absolvenți au sosit de prin toate colțurile țării stârniți de curiozitatea de a „gusta” din ultimul program pilot inventat de Szekely. “Nu mă pot contrazice pe mine însumi. Eu sunt un artist creator, un explorator, un inventator și cred că este în natura mea asta. Evoluezi reinventându-te, recreând. Așa cum alți oameni evoluează făcând același lucru de o mie de ori din ce în ce mai bine și nu se plictisesc niciodată, eu unul mă plictisesc repede. Eu am mereu nevoie de ceva nou, mă reinventez ca să mă simt viu, ca să simt că trăiesc. Imi place prea mult ceea ce fac și nu vreau să schimb domeniul”.

A fi mentor, spune Andy, nu poți fi decât după ce ești matur. Este ca în schema lui Maslow. Când ești maturizat și ajungi la stadiul de contribuție, de creștere, de recunoaștere a domeniului în care ești, în zona aceasta este o nevoie firească să dăruiești. Pentru că altfel te simți singur și nu ai altceva care să te împlinească. Pe urmă este foarte valoros să salvezi din evoluția unor oameni zece sau douăzeci de ani de chin. Ce sunt mentorii? Mentorii sunt oameni care sunt cu zece, cincisprezece ani înaintea discipolilor lor la nivel de experiență. Cu alte cuvinte, au avut tot timpul să facă greșeli și astfel să le spună discipolilor ce să nu facă, ce să evite. În plus, mentorii au găsit un sistem care funcționeză și este replicabil. Diferența constă, practic, între mentorul misionar sau vizionar și mentorul expert. Esența unui mentor nu este doar că te învață ce să faci ci te învață și ce să nu faci și cred că este mai important să te lase să descoperi singur ce să faci, subliniează Andy. Pot fi și mentori pentru mentori în sensul în care cineva este mentor pentru tine pe un domeniu și tu mentor pentru el pe un alt domeniu.

Mentorii nu au nevoie să își formeze o piață, de regulă, fiindcă mentoratul nu este o meserie, în schimb, coachii și consultanții au nevoie să își formeze o piață. Cei care încearcă să facă din mentorat o meserie îi deturnează sensul. Pentru mentorii adevărați provocarea mare este să concilieze între timpul pe care-l au pentru ei și timpul pe care-l oferă celorlalți. Cei care reușesc sunt aceia care au spirit antreprenorial pe de o parte și sunt dăruiți pentru asta. În circa trei, cinci ani îmi imaginez că vor fi mai mulți oameni care îmi vor spune “nu-mi place de tine” decât cei care îmi vor spune „îmi place de tine”, dar drumul meu cu siguranță rămâne același.

Eu cred că viața este un continuu de crize și bucurii, punctează trainerul de loc din Botoșani. Dacă furnizezi servicii în acest domeniu și o faci oportunistic, un an, doi, trei, cinci, o să atragi către tine oameni care sunt interesați de nou. Dacă rămâi însă în piață constați că există niște tipare concrete. Primul tipar corespunde unei nevoi profund umane și anume nevoia de certitudine, siguranță. Pentru aceasta va exista întotdeauna cerere despre cum să ne fie mai bine în acest domeniu. De asemenea, va fi nevoie perpetuă de aventură, de ieșire în necunoscut, de căutare de lucruri noi iar dacă oferi servicii în aceste direcții poți fi sigur că ele nu vor expira. Va exista tot timpul o nevoie profund umană de dezvoltare profesională. Eu am creat servicii pentru toate aceste nevoi. Sunt de douăzeci de ani în domeniu, sunt cel mai vechi și consecvent din piață și atâta vreme cât le comunic etic și satisfac aceste nevoi fără sa-mi pierd autenticitatea vor exista și clienți pentru aceste servicii.

Toxicitatea este una din căile rapide de a evolua și a te simți împlinit în viață, concluzioneză Andy în discuția cu noi, după o zi maraton petrecută alături de bootcamperii săi, la care invitat a fost unul dintre mentorii de business, Marius Ștefan. Ca să te simți împlinit trebuie să elimini lucrurile care nu îți mai trebuie. Eu numesc asta legea distrugerii creative. Îți dai seama că un om este foarte matur când numărul de atașamente din viața lui este foarte mic. Aici intră obiceiurile proaste, relațiile nocive, obiectele fără niciun folos, trecutul fiecăruia samd.

Ti-a placut? Distribuie-l!
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn

0 comments on “Viața este un continuu de crize și bucuriiAdd yours →

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.