5.1 C
București
marți, ianuarie 18, 2022

Prostituția prețurilor din magazinul e-MAG

- Advertisement -spot_imgspot_img
- Advertisement -spot_imgspot_img

Este greu de crezut că e-MAG – cel mai cunoscut retailer din online-ul românesc vinde același produs la două prețuri diferite. Sau că își adaugă valori consistente la anumite produse ale partenerilor de afaceri care vând în Marketplace-ul lor în timp ce alți parteneri primesc tratament preferențial. Acestora e-MAG le vinde produsele la același preț cu al lor. La A.N.P.C au fost primite în ultimii 2 ani de zile în jur de 9 reclamații pe zi împotriva e-MAG, fiecare din acestea soldându-se în ultimul an cu amendă din partea inspectorilor de la Protecția Consumatorilor.

Sunt prezenți peste tot: în reclamele radio și TV, pe panourile publicitare din oraș, în online și în offline. Și, în același timp, în mințile a sute de mii de români. Este și unul din motivele pentru care românii nu mai caută și în altă parte tot felul de produse de care au nevoie. Majoritatea mesajelor publicitare destinate atragerii consumatorilor constau în cuvântul ”reduceri”. Reduceri peste reduceri. Fie că vorbim de ”Revoluția prețurilor„ sau de zile speciale precum ”Black Friday”, în spatele afacerii e-MAG există un sistem mamut de e-Commerce care dă și erori. Erori înșelătoare. Și nu puține. Pe când prețurile care par a fi la promoție, nu au nicio legătură cu realitatea.

Dovezi există cu duiumul

O pereche de teniși de damă putea fi găsită, la cel mai important retailer din mediul online, magazinul de cumpărături e-MAG, la două prețuri diferite. În același timp, atenție!

24.99 RON e primul preț și, concomitent 34.99 RON al doilea preț. Cel din urmă era, de altfel, prețul care îți permitea să achiziționezi produsul de la ei. Nicidecum cel mic, ci cel mare. Dacă erai decis să faci achiziția de produs și chiar te gândeai să plasezi comanda cu ridicare directă de la ei din show room, constatai cu stupoare că politica de ridicare a produselor se schimbase radical. Astfel, ridicarea personală din show-room-urile e-MAG începea să fie taxată cu suma de 5 RON. Cost care nu a existat până anul trecut în politica de business a relailerului online e-MAG atunci când ridicai produsele din show-room.

Un alt exemplu este cel al canapelelor extensibile. O canapea de acest gen vândută de partenerii de afaceri în Marketplace-ul e-MAG, o poți găsi pe site-ul producătorului sau al distribuitorului la un preț cu 20/30% mai ieftin. De pildă, firma Dumisan Impex SRL din București, deținută de familia Alice și Alexandru Dumitru, companie a cărei cifră de afaceri a fost în 2018 de aproximativ 1 milion euro din producția și vânzarea de canapele în timp ce anul trecut a raportat o cifră de afaceri de ZERO euro, vinde pe e-MAG aceeași canapea la prețul de 1750 ron redusă fiind de la două prețuri diferite: 1980 ron și 2010 ron. Preț aparent promoțional modificat de retailerul online la o zi la alta. Pe site-ul companiei canapeaua are un preț de vânzare de 1580 ron. Tot ei sunt cei care vând o canapea asemănătoare la prețul de 1480 ron pe site-ul propriu, iar pe Marketplace-ul e-MAG la 1600 ron. Alice Dumitru, General Manager la Mobambient ne-a declarat: ”prețul de vânzare din platforma E-MAG îl hotărăște orice companie, e-MAG-ul nu îți impune niciun preț anume (poate fi mai mic sau mai mare). E normal să fie mai mare ca pe siteul nostru, dat fiind faptul că noi dăm e-MAG-lui un comision”. 

Același lucru se întâmplă și la ceilalți producători și distribuitori de mobilă din lista Marketplace-lui e-MAG. În schimb, dacă vrei să adaugi o pereche de adidași în lista coșului tău de cumpărături de pe e-MAG, HERVIS România practică același preț și la el pe site și la retailerul online care-i vinde mai departe perechea de încălțări sport ADIDAS, respectiv la prețul promoțional de 219 ron. Reduși de la 399 ron spune e-MAG. Elena Gheorghiță, șefa departamentul marketing a companiei HERVIS a refuzat să răspundă întrebărilor publicației noastre.

Această practică a prețurilor atât de diferite din Marketplace-ul e-MAG (extrem de vizibilă cu ochiul liber în multe dintre recenziile de pe site – n.r.) aduce în prim plan consumatorului final, prin sloganul ”Libertate în fiecare zi” sau ”Ai libertatea să alegi ce vrei”, dovada unui comportament de achiziție cel puțin imoral dacă nu chiar și incorect față de acesta, precizează unul dintre experții în marketing online și e-commerce consultați de publicația noastră, expert care a preferat să își păstreze anonimatul.

Foștii angajați, cel mai bun puls al afacerii e-MAG

”Sunt prea multe articole ca să le facă cineva de mână” ne-a declarat unul dintre foștii membri ai echipei de management a e-MAG. Fostul lor angajat a recunoscut, într-o discuție cu reporterul nostru, că problema prețurilor este ”cea mai mică problemă” când vine vorba de e-MAG, nuanțând că ”altele sunt problemele acolo: sistemele merg prost întrucât e haos și au manageri slabi. Și mult command and control ”.

Conducerea companiei caută tot timpul ”știrile bune, pozitive”

Fondatorul și acționarul minoritar al magazinului e-MAG, prahoveanul de 44 de ani Iulian Gabriel Stanciu a refuzat să răspundă întrebărilor publicației noastre referitoare la cazurile prezentate mai sus. La rândul lor toți ceilalți subordonați direct de-ai lui Stanciu au preferat să tacă mâlc, respectiv Alina Suciu, Marketing Manager e-MAG, Alexandru Niculescu, Vicepreședinte Operațiuni e-MAG, Florin Filote, Director Marketplace e-MAG, dar și Claudia Covaci, fost ziarist de business, care în prezent ocupă funcția de PR Manager la e-MAG. Până și agenția lor de comunicare, SMART Point, a reacționat la fel.

Amenzi neplătite de e-MAG, la 2 ani de zile de la comiterea faptelor?

Dintr-o adresă primită de la cabinetul președintelui A.N.P.C am putut câteva informații foarte interesante: ”împotriva SC DANTE INTERNAȚIONAL SA au fost înregistrate în anul 2018 circa 3283 reclamații, iar în 2019 circa 2996 reclamații numărul amenzilor din acel an fiind același, valoarea amenzilor fiind de peste 256.000 euro”. La acestea se mai adaugă alte aproximativ 500 de avertismente, însă și mai interesant de atât e faptul că, între 75% și 83% dintre reclamațiile din ultimii 2 ani de zile au fost soluționate în favoarea consumatorilor.

Surse din interiorul marilor contribuabili de la A.N.A.F s-au plâns reporterilor noștri că volumul de muncă pentru a studia dacă magazinul e-MAG și-a plătit sau nu amenzile către bugetul de stat este unul uriaș și că nu pot face asta, comunicându-ne în același timp că au nevoie de numerele proceselor verbale de la A.N.P.C.

Cine și pe unde se plimbă banii e-MAG

Înființată în urmă cu 17 ani în București, compania SC DANTE INTERNATIONAL SAîi are în prezent ca acționari pe Iulian Gabriel Stanciu care deține un procent de 19.88 % din cota de beneficii și pierderi și firma MIH B2C HOLDINGS BV din Olanda, cu o cotă de 80.11 % din participație. Acționarul principal, firma olandeză, și-a împuternicit la cârma ei 3 străini și 2 români, dintre care pe Iulian Gabriel Stanciu care deține un dublu rol în companie, de administrator și director general și Tudor Lucian Manea, promovat de curând Vicepreședinte al e-MAG peste România, Bulgaria și Ungaria. Auditorul lor, nimeni alta decât SC PRICEWATERHOUSECOOPERS AUDIT SRL a fost ”tras pe tușă” la finele lunii martie a anului 2017, potrivit datelor de la Registrul Comerțului. Ca o paranteză, în 2010 mandatul de audit financiar a fost ținut de o altă mare firmă din domeniu, KPMG AUDIT SRL, care a fost imediat revocată în favoarea SC DELOITTE SRL.

Situația financiară pe anul 2018 a retailerului online e-MAG se rezumă la o cifră de afaceri de aproximativ 896 milioane euro, numărul de angajați depășind 2700 de oameni, iar anul trecut cifra de afaceri a depășit 940 mil euro. Raportat la anul 2017, e-MAG a avut o creștere anuală a cifrei de afaceri cu peste 200 milioane euro. Colegii din rețeaua internațională de la Investigative Dashboard ne-au furnizat câteva informații foarte interesante despre acționarul principal al e-MAG, MIH B2C HOLDINGS B.V. Singurul ei acționar este compania olandeză MIH B2C Eastern Europe BV, fostă MIH ALLEGRO. La rândul ei, aceasta are un alt singur acționar, compania MIH e-commerce Holdings B.V care și-a schimbat și ea numele în ultimii 10 ani de 4 ori. În fapt, aceasta este o subsidiară a companiei NASPERS LTD cu sediul în Africa de Sud, firmă care a înregistrat vânzări anuale nete de peste 43 milioane dolari.

Oficiali din Consiliului Concurenței ne-au declarat că investigația pe care o au la rândul lor în lucru privind abuzul de poziție dominantă a magazinului e-MAG în piața comerțului online va fi finalizată, cel mai devreme, la începutul anului viitor.

UPDATE: La nici 4 luni de când am publicat materialul despre E-mag, Consiliul Concurenței a transmis mass-media un comunicat de presă care reflectă întru totul ceea ce am scris noi în material. Detalii aici:

 

- Advertisement -spot_imgspot_img
Anchete Speciale
O publicatie independenta mereu în forma
Noutati
Related news
- Advertisement -spot_img

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.