În timp ce guvernul le tăia salariile, trei jandarmi din Câmpina negociau la sânge cu banca de la care luaseră împrumut niște sume de bani pentru a le se stinge creditul în franci elvețieni și a le anula dobânzile. Fără să scrâșnescă prea tare din dinți, funcționarii FIRST BANK accceptă condițiile specialilor plătiți de statul român, în timp ce unui alt client, aflat într-o situație identică, tot angajat la stat, la o instituție păzită de jandarmii respectivi, îl înfurie și îl chinuie peste măsură pentru a-i demonstra, cel mai probabil, cât de siniștri pot să fie bancherii din România și cum poți fi prizonierul lor pe viață.
Printre cele peste 400 de reclamații primite de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor în ultimii 5 ani de zile legate de activitatea băncii FIRST BANK SA nu se regăsește și cea făcută de unul dintre clienții batjocoriți și umiliți în ultimul hal de angajații băncii cu capital majoritar luxemburghez. Nu știm ce s-a întâmplat din 2008 până în 2018 fiindcă A.N.P.C a distrus documentele mai vechi de 5 ani de zile, deși recent au anunțat o amplă acțiune la nivel național în ceea ce privește relația clienților cu băncile creditoare.
Deși au primit în acest timp amenzi pentru practici comerciale incorecte în valoare de aproximativ 160 de mii de euro, cea mai mare dintre ele sărind de 16 mii de euro, clientul pus la zid de bancă și-a încercat norocul în fel și chip, căutând în mod amiabil rezolvarea situației disperate în care bancherii au obligat-o și forțat-o să reziste până în prezent. Practic, femeia a ajuns la capătul disperării fiind la un singur pas de o eventuală tragedie.
Din descrierea pe care ne-a trimis-o clientul FIRST BANK și am parcurs-o cu foarte mare atenție, reies următoarele fapte: „vreau să vă relatez situația mea cu un credit luat de la banca Pireus în 23 iulie 2008 = 31626 ron și în 29 iulie 2008 = 19129 ron. Adică în 23 iulie am semnat contractul și doamna Manea Liliana a pus contractul în sertar, iar mie mi-au spus că mă vor chema să-mi dea diferența de bani până la concurența sumei stabilite în contract. Am făcut un credit de refinanțare pentru a renova casa părinților unde locuiesc și eu. Pe data de 29 iulie m-au sunat și m-am dus să iau diferența de bani și, ca o surpriză, mi-au spus că comisionul de acordare este de 4000 ron. Eu am refuzat să mai continuăm discuția și am spus că anulăm tot. Doamna Liliana, foarte sigură pe ea a zis da, doar că trebuie să aduc banii dați cu o săptămână înainte (adică 31626 ron) pe care-i virasem la băncile unde am avut credit anterior. Neavând de unde să aduc banii, a trebuit să tac și să accept mojicia lor premeditată. În luna noiembrie am fost anunțată la ghișeul băncii, când am mers să achit rata, că rata s-a mărit deoarece banca a mărit unilateral dobânda. Am cerut o adresă de informare și mi-au trimis la câteva zile cum că au modificat dobânda de la 11,25% la 12%. Am plătit lună de lună până ne-a tăiat Guvernul salariiile. Am rămas cu 700 ron și rata era 900 ron. Am mers la bancă cu fluturașul de salariu să fac o restructurare. M-au taxat cu analiza de dosar cu 800 ron și mi-au zis că de fiecare dată când fac restructurare trebuie să plătesc 800 ron. Am întrebat ce să fac ca să evit acest comision și foarte amabilă, dna Roșu – șefa agenției mi-a sugerat să măresc creditul cu 1 an ca să micșrorez rata. Am fost de acord și mi-a făcut actul adițional. Mi-au redus rata cu vreo 30 CHF și mi-a mărit dobânda. După 5 luni de plătit 500 ron doar dobânda, am făcut un împrumut la CAR și am achitat ratele la zi, dobânda restantă, toate în valoare de 8200 ron. Am vrut să revin la ratele anterioare însă nu a fost posibil. Politica băncii. Am continuat să achit rate împrumutându-mă lună de lună și înștiințând banca că nu mai pot plăti, dar nu am primit niciun răspuns. Din ianuarie 2016 francul elvețian a explodat și rata mea a ajuns la 1900 ron iar salariul era 1200 ron, condiții în care eforturile mele s-au epuizat, nemaiputând să plătesc. Din 2020 au început să-mi trimită notificări ca să achit soldul de 25396, 69 CHF. Singura adresă de propunere de plată a fost cea din ianuarie 2021 atunci când au spus să achit 1500 ron/lună pe o perioadă de 6 luni urmând să analizeze situația mea viitoare sau să achit 16000 CHF pe loc. Am încercat să vorbesc cu Avocatul Poporului, cu Parlamentul European, cu ANPC, Curtea Constituțională, Asociația Română a Băncilor, Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării, dar nimeni nu vrea să se implice. Toți au alte sarcini în această țară și eu sunt singura în fața unei persoane (Valentina Crăciun, Director Recuperare Credite Persoane Fizice, First Bank – n.r.) care a slujit la toți patronii băncii și care poate să hotărască destinul unui om”.
Elena Otilia Grigore, angajată a unei instituții prahovene de stat, contractase în anul 2008 un credit de aproximativ 22.000 franci elvețieni de la PIRAEUS BANK (actuala FIRST BANK – n.r), în speranța că va reuși să refinanțeze mai avantajos creditele pe care le avea la alte două bănci. Însă aceasta i-a zguduit și ultima fărâmă de speranță, în timp ce alți clienți angajați la stat, jandarmi, belfereau de condiții preferențiale ale stingerii și rambursării creditului, reușind să impună băncii propriile lor condiții.
FIRST BANK este banca care crede în integritate, munca în echipă, în inovație, se implică în comunitate, pune pasiune pentru a avea rezultate sustenabile și, cel mai important, pune clientul pe primul loc, potrivit informațiilor publicate pe pagina de web a instituției bancare. ”Eu nu vreau sa aflu ceva, eu vreau o negociere, cum au facut jandarmii acestei țări. Eu am plătit pentru 56.000 lei, 43.000 CHF până acum. Și banca zice să le mai dau 25.000 CHF. Credeți că e corect? Jandarmul Vlad a avut de plată 40.000 CHF și a dat 9000 CHF. De ce? Că e jandarm?” ne-a declarat Otilia Grigore, clientul executat și pus la zid de angajații FIRST BANK.
De ce alți clienți ai băncii aflați în situații similare primesc tratament diferențiat?
Povestea Otiliei Grigore remisă redacției noastre curge mai departe extrem de îngrijorător: „tot în această perioadă, 2008 – 2015 un jandarm care asigura paza la serviciul la care lucrez, mi-a relatat că și el a luat 33.000 CHF de la aceeași bancă pentru 10 ani, dar că nu a mai plătit nimic din momentul micșorării salariilor de către Guvern și că tot îl sună și îl roagă să plătească cât poate. El nu a plătit nimic și a ajuns cu debitul de 41093, 04 CHF la BEJ Roșu Cristian din Câmpina. A achitat câteva rate și a fost chemat la sediul băncii din Ploiești cu câți bani poate să aducă ca să-i anuleze dobânzile și să-și achite creditul. A mai participat la întâlnirea asta și doamna Roșu de la agenția Câmpina și BEJ Roșu Cristian. Jandarmul a mai achitat 9500 CHF. Când mi-a spus, m-am dus și eu la bancă și am întrebat-o pe doamna Roșu dacă pot să fac o negociere cu banca, dar s-a făcut că nu știe nimic. După el au mai fost chemați și alți doi jandarmi la aceeași unitate militară din Câmpina. Eu am purtat discuții cu diverși responsabili din bancă, direct sau prin intermediul lui Alin Iacob de la AURSF, iar acesta mi-a intermediat și o întâlnire de negociere cu Valentina Crăciun pe care am rugat-o să închei și eu creditul, așa cum au făcut jandarmii, ținând cont că eu am achitat până la acel moment 34.500 CHF, deci cu aproximativ 50% mai mult decât împrumutasem și că sunt operată de cancer, având nevoie de medicamente, minerale, vitamine, având la vremea respectivă și doi părinți bătrâni și bolnavi în întreținere, și fiind într-o situație financiară nu grozavă. Foarte autoritară, fără să mă lase să vorbesc, mi-a spus să nu discutăm despre alte negocieri, că dosarul meu este trimis în instanță pentru a urma procedura de executare și că poate să-mi acorde facilitatea să plătesc 1500 ron pe o perioadă de 3 ani, adică încă 54.000 ron. Eu am fost de acord cu mențiunea că am rugat-o ca rata să fie de 1000 ron pe lună. După ce am plecat acasă, am primit o adresa din partea băncii la câteva zile distanță cum că propunerea de 1500 ron pe lună nu mai este valabilă”.
Deși au primit solicitarea noastră, până la ora publicării acestui material cei trei oficiali ai băncii FIRST BANK România însărcinați cu comunicarea publică, Mihai Teracosa, Alexandru Gingașu și Gabriela Cenușă nu au răspuns solicitării publicației noastre.
I-am întrebat cum a fost posibil și cum justifică faptul că unor clienți bugetari pe care i-au creditat cu franci elvețieni în anul 2008 și mai încoace de anul acela banca a reușit să le acorde tot sprijinul necesar în administrarea și închiderea corectă a creditelor neperformante luate de la banca pe care o reprezintă – de genul anularea dobânzilor, și chiar a unei mari părți a datoriei și nu numai – în timp ce altor tipuri de clienți, cum este Grigore Elena Otilia nu a fost posibil?
Extrem de interesant e și faptul că în aceeași zi banca creditoare, FIRST BANK, i-a făcut Otiliei Grigore o ofertă de eșalonare a debitului restant, după care, din motive inexplicabile de-a dreptul, instituția bancară și-a retras-o.
I-am solicitat un punct de vedere și lui Alin Iacob, președintele AURSF , iar acesta ne-a declarat: „Am fost impresionat de drama unui om simplu și necăjit, păcălit să facă o refinanțare într-o monedă despre care istoria a dovedit că cei care au acordat creditele știau că este toxică și extrem de periculoasă pentru consumatori. De un om care nu și-a găsit dreptatea nici în instanță, în ciuda faptului că a cheltuit bani și cu avocați și care nu a găsit înțelegere nici la bancă și nici la alte instituții ale statului. De un om frustrat văzând tratamentul preferențial de care au beneficiat alți clienți ai băncii cu un credit similar și care nu aveau nici o situație socială deosebită. M-am implicat extrem de mult, am discutat cu numeroși reprezentanți ai băncii, am încercat să explic că d-na Grigore, un om obișnuit, operat de cancer și cu multe alte afecțiuni, fără dinți în gură, care necesită un tratament costisitor, care nu deține nimic în proprietate, nici măcar o mașină și care merge la serviciu cu microbuzul, pentru a putea supraviețui și pentru a-și putea îngriji părinții bolnavi, are motive temeinice pentru a solicita o abordare mai umană, care să țină cont de tot contextul, inclusiv de problemele de la momentul acordării și de toxicitatea creditului in CHF. Din păcate, banca nu doar că nu a dat curs solicitării de a fi de acord cu reducerea de la 1.500 lei la 1.000 lei pe lună a angajamentului de plată, ci a anulat complet oferta, lucru pe care nu l-am mai întâlnit până acum în relația cu nicio altă bancă. Au preferat să o execute silit pe d-na Grigore și să îi solicite o sumă totală de vreo 3 ori mai mare decât cea din propriul angajament de plată propus chiar de bancă, la care se adaugă și un important onorariu pentru executor. Am speranța că măcar acum, în ceasul al 13-lea, cineva din conducerea băncii va solicita reanalizarea cazului și va da curs măcar codului de conduită al bancherilor, care prevede tratament preferențial pentru cazurile sociale, din care face parte și d-na Grigore ”