Şeful Aviaţiei al MAI: „În aviaţie mor aşii şi proştii”

2
4476

Supremaţia în zbor nu se învaţă la şcoală. Până şi sutele sau miile de ore de zbor pe care un pilot le are la activ îl pot conduce pentru totdeauna spre o lume mai bună. După spusele unui militar sadea, cu rang înalt în aviaţie şi cu sute bune de ore în zbor, graniţa între ceasul rău şi firesc ţine de un singur lucru: (ne)ştiinţă.

Generalul Dorel Grădinaru: şeful Inspectoratului General de Aviaţie al MAI

Ce diferenţă este între aparatele din dotarea MAI?

Avantaj nostru pe partea aeriană la Ministerul de Interne este faptul că avem o flotă mai mare decât elicopterele SMURD şi atunci, în momentul în care apar anumite defecte, fiindcă sunt inevitabile aceste defecte indiferent că zboară la noi sau că zboară în altă parte se intervine, se schimbă şi devine din nou funcţional acel aparat de zbor. Printr-o lege în vigoare se poate suplini lipsa unui elicopter în momentul în care este indisponibil, respectiv un elicoper roşu. De ce? Fiindcă dacă este un accident colectiv grav şi este nevoie de multă capacitate aeriană de transport, iar noi o asigurăm cu celelalte elicoptere din dotare. Respectiv unul greu. La un accident de acest gen se bagă 2, 4 sau 6 tărgi cu echipe medicale cu câte o echipă la fiecare targă. Funcţionarea împreună cu MAI permite SMURD-ului să suplinească lacunele tehnice.

Aveţi timp să schimbaţi atât de repede aparatele de zbor?

Da, ele sunt tot timpul disponibile. Dacă acum trebuie să plecăm în 10 minute imediat ne-am urcat în elicopter şi am plecat.

În 10 minute?

Nu! SMURD-ul pleacă în 5 minute. Atunci când se dă alarma de la 112 şi este un accident în 5 minute elicoperul este în aer. Practic, elicopterul SMURD este un spital zburător, are o sală de terapie intensivă în el.

Cum se prezintă flota de la MAI, subdimensionată, supradimensionată?

Aviaţia MAI se aprobă după o strategie construită pe mai mulţi ani de către CSAT. În momentul de faţă avem baze la Cluj, Iaşi, Tulcea, Bucureşti, Craiova şi Arad. Vorbesc de bazele mari. În cadrul Inspectoratului de Aviaţie, SMURD-ul este o componentă aparte, unitatea a VII-a i se mai spune.

Sunteţi singurul general din Inspectorat? De ce lipsesc alţi generali?

Fiindcă există un specific aparte aici. La noi este ceva de genul esenţele puternice se ţin în sticluţe mici. Noi suntem puţini ca număr, în jur de 250 de oameni, personalul operativ de la noi este specializat la cel mai mare nivel. În afară de ceea ce fac ca Inspector General, eu şi zbor în acelaşi timp. Acelaşi lucru îl fac toţi cei din conducere, şefii de servicii, şefii de birou. Când sunt situaţii deosebite toţi se urcă pe elicopter şi zboară. Majoritatea sunt bărbaţi, dar în afară de piloţi care sunt undeva la 60-70 ca număr este şi personalul tehnic, inginerii, maiştrii, etc. Numărul de piloţi însă este insuficient în momentul de faţă. La piloţi e ca la doctori, în momentul în care ai absolvit nu înseamnă că eşti un pilot bun. Noi avem un manual de zbor şi treptat treptat începi să urci. La început zbori ziua, după care treci la zbor pe timp de zi în condiţii grele, în care apar situaţii de nori, ceaţă s.a.m.d, după care urmează zborul de noapte, când se zboară instrumental şi nu la vedere, cum se zboară pe timp de ziuă. Cel mai dificil este să zbori noaptea în condiţii grele. Iar după toate acestea ajungi şi instructor de zbor. Eu zic că noi suntem în zona de top prin ceea ce facem.

De când nu a mai cumpărat MAI o navă nouă?

Din 2004 atunci când au achiziţionat 2 plus 3 avioane ruseşti. Un aparat a costat în jur de 4 milioane euro la care se adaugă costurile cu utilarea lui în funcţie de necesităţi. În timp, acelaşi aparat poate să coste şi 7 milioane de euro.

Câte aparate de zbor are MAI la acest moment?

6 elicoptere grele, 2 Eurocopter, 2 Alhouette-uri, unul dintre cele mai fiabile făcute la Braşov plus 8 elicoptere SMURD şi unul achiziţionat cu fonduri europene.

Care este frumuseţea acestei meserii?

Este greu de spus. Dacă nu ai damblaua asta în sânge nu poţi să faci aviaţie. Aici, dacă faci o singură greşeală poate să fie unica greşeală pe care o poţi face.  Adică să mori. În aviaţie există o vorbă, mor aşii şi proştii. Cei din urmă în sensul că sunt slab pregătiţi, iar aşii pentru că fac cine ştie ce năzdrăvănii, acrobaţii sau altceva. Au fost accidente în timp, dar problema a fost legată de condiţiile meteo. Nu ştiu exact câţi morţi avem de când s-a înfiinţat Inspectoratul de Aviaţie subordonat MAI, însă în 1995 – 1996 a căzut un elicoper mare la Iaşi. A mai căzut şi un elicopter SMURD între timp. Când se adună mai mulţi factori, umani, tehnici, meteo este o premisă clară de accident. Cea mai mare problemă pentru zbor pe timp de iarnă este givrajul. Ce înseamnă asta? Treci printr-un nor, printr-o ceaţă, i se mai spune plafon şi, datorită unei temperaturi care există la acel nivel, în acel moment în care treci pe acolo începe şi se depune gheaţă pe elicopter şi pe pale. Avantajul la cel rusesc este că are degivrare pe pal, adică se încălzeşte gheaţa de pe pal. Pe când pe celălalt model, fabricantul spune că nu se depune gheaţă datorită formei, însă s-a întâmplat să intre în givraj. Există un avion cumpărat de fundaţia Dr Raed Arafat care este dotat cu echipamente complexe de terapie intensivă. Pui doi pacienţi şi te duci direct cu el. În Oradea, Germania sau Austria. Din cei 2% Dr Arafat a cumpărat un avion şi urmeză să mai cumpere unul de dimensiuni mici spre medii care poate să facă activităţi de transplant. Acest avion se poate duce la 7000-8000 metri. Aceste avioane permit dezvoltarea asistenţei medicale fără niciun fel de probleme spre un nivel de top aşa cum este practicat în afară. SMURD-ul este serviciul cel mai normal de la noi. În ce sens? Să vină cineva la un angajat, să-i dea un ban în buzunar şi să-i zică: „ia-l ca să mă îngrijeşti mai bine”. La SMURD şpaga aceasta românească nu există.

Cu cât este plătit un pilot al MAI?

Salariul unui pilot cu experienţă ar fi undeva la în jur de 30 de milioane, dar poate să  câştige cel puţin încă o dată pe atât, dacă nu şi mai mult în funcţie de orele de zbor. Zece ore de zbor la inundaţii înseamnă un efort fantastic.

Câte ore de zbor aveţi?

Eu zbor de 20 de ani şi am în jur de 800 de ore de zbor. Zborul de elicopter este unul foarte greu, nu se poate compara cu al unui pilot de linie. Noi suntem în zona foarte de sus a măiestriei de zbor.

Ce aţi fi făcut altceva în afară de pilotaj?

Eu sunt şi scafandru de luptă, dar acum intru în apă doar de plăcere. Nu ştiu ce altceva aş fi făcut, dar consider că pilotajul îl am în sânge, deşi nu am zburat de la începutul carierei mele.

Care a fost cea mai dificilă misiune?

Misiunile în care nimeni nu a putut să intervină. În special cele de acum doi ani de zile când au fost zăpezile acelea foarte mari.

Ce vă place să descoperiţi la oamenii cu care lucraţi?

Ei, câteodată nu îmi place să descopăr fiindcă atunci când începi şi sapi mai adânc poţi să ai şi surprize. Peste tot sunt probleme. Fiecare greşim, dar nu îmi place să constat că există ceva deliberat,  ca nu se  respectă întru totul munca sau ca există confunzii din partea cuiva. Nu ţoti oamenii sunt la fel. Îmi place ca atunci când sunt probleme grave şi foarte grave pentru ţara asta toţi să lucreze cum trebuie. Pe un pilot nu-l poţi obliga să efectueze anumite curse dacă el nu doreşte să facă acest lucru, dar nu s-a întâmplat aşa ceva până acum. Daca el se opune, eu nu am ce să-i fac. Un pilot este suveran pe actul său de zbor. Indiferent ce ar fi, indundaţii, incendii, zăpezi s.a.m.d niciodata nu s-a întâmplat să nu putem ajunge acolo. Doar vremea a fost cea care ne-a putut opri.

Ce apreciaţi cel mai mult la un coleg?

Corectitudinea faţă de mine. Pot să accept orice situaţie, dar  nu sa fiu minţit.  Această atitudine mi se pare una de vânzător de cai, de mârţoagă. Câtă vreme eu sunt franc şi direct şi corect, atunci toate se pot rezolva. La orice situaţie există o soluţie.

Cum se fac promovările în instituţia pe care o conduceţi?

La propunerea mea. Toţi cei care au muncit în condiiţiile de la inundaţiile  din  urmă cu doi ani au promovat la propunerea mea.

Ce faceţi în timpul liber?

Mă duc la munte. În Piatra Craiului merg cel mai des, am prieteni acolo.

Câţi prieteni aveţi?

În jur de 5 prieteni. Nu poţi să ai în viaţă prieteni mai mult  decât numără degetele de la o mână.

Cine are ultimul cuvânt în casă?

Soţia mea e farmacistă, dar e un caracter tare. Acasă nu sunt general şi nici ea nu este.  Pentru a  înţelege ce înseamnă aviaţia de la MAI pentru o ţară trebuie să mergi la un zbor tensionat (când te uiţi afară şi te întrebi dacă mai ajungi înapoi).

Dacă se întâmplă ceva la elicopter în timpul zborului te poţi salva?

Nu, nu te poţi salva. Este exclusă chestia cu paraşutatul.

2 COMENTARII

  1. Rusine pentru MAI si pentru cei cu adevarat piloti de acolo. Gradinaru a fost subofiter, jandarm, paza de corp si a ajuns pilot militar facand scoala ilegal la Boboc la 50 de ani. Rusine si mizerie….si isi mai da si cu parerea….cine are 800 de ore in 20 de ani le-a facut cu siguranta in fata televizorului…..acum este sef de aeroport la Timisoara….la fel de incompetent.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.