-3.2 C
București
miercuri, februarie 8 2023
București -1.79°C
08 februarie 2023

Cafeaua noastră cea de toate zilele

- Advertisement -spot_img

Principalii jucători ai pieței de cafea din România își vând nestingheriți produsele pe rafturile marilor magazine de tip hypermarket și nu numai dezinformând consumatorul. Multe dintre sortimentele care conțin boabe sau cafea măcinată ale marilor producători autohtoni sau internaționali au inscripționate pe pachet doar mesajul cafea prăjită fără a menționa și tipul sau amestecul de cafea.

Până și enciclopedia liberă, celebra Wikipedia oferă informații despre cele două varietăți importante de cafea: robusta și arabica. În limbaj popular, spun sursele noastre din cadrul Dallmayr Vending & Office SCS din Brașov, cele două tipuri de cafea sunt denumirile pentru cafeaua ”ordinară, care te deranjează la stomac” și cea naturală, de calitate, cafeaua arabică.

Singurele indicii, de altfel, legate de calitatea indiscutabilă a cafelei sunt aceste două detalii semnificative pe care orice consumator ar trebuie să-l citească pe orice ambalaj: Arabică și Robusta, fie împreună, fie separat.

Pe site-ul celor de la kfea.ro există o rubrică specială intitulată: Care este diferența dintre Arabica și Robusta în care sunt detaliate cele mai importante aspecte legate de cele două tipuri de cafea, fiind subliniat faptul că tipul de cafea Robusta, este mult inferioară celei Arabica. ”Cel mai probabil este o decizie luată de marketing” ne spune Claudiu, unul dintre consultanții de la acest distribuitor.

Unul dintre finii cunoscători și consumatori de cafea ne scrie: ”nu este specificat dacă e vorba de cafea arabică sau de cafea robusta fiindcă nu este niciuna, nici alta. E simplu. E cafea de cultură. De garaj. Cafeaua e doar un produs din celelalte mii. Totul e fals, nu doar cafeaua”.

Întrebări fără răspuns, vinovații bată-i vina

Le-am adresat tuturor marilor producători și distribuitori de cafea din România același set de întrebări. Le-am lăsat la dispoziție 2 luni de pentru a ne oferi informații relevante despre calitate și ambalaj. Nici  Institutul de Informații Științifice privind cafeaua nu ne-a oferit un răspuns în această privință. În timp ce JACOBS România ne-a întâmpinat cu următorul răspuns: ”Vă rugăm să ne oferiți mai multe detalii despre activitatea dumneavoastră și să ne spuneți care este motivul pentru care solicitați aceste informații”, un alt brand important de cafea, JULIUS MEINL, prin vocea lui Erdo Kati, ne-a scris: ”Mulțumim pentru întrebări și interes. Vă rugăm să ne ajutați cu câteva informații suplimentare: care este subiectul materialului? ce tip de material pregătiți? aveți nevoie de suport foto? vor exista și alte branduri menționate în material? Dacă da, care sunt acestea?”.

În rest, nimic.

Pricopseala se știe cum se ține: cu obraz subțire

Cei care fac cei mai mulți bani în prezent din comerțul cu cafea în România sunt cei de la brandul JACOBS urmat de brandul DONCAFE care aparține israelienilor de la Grupul STRAUSS, acționar majoritar fiind un offshore olanez a cărui cifră de afaceri pe 2019 a fost de 46 mil euro, cu 4 milioane mai puțin față de 2017.

KRAFT FOODS ROMÂNIA SA este deținută în proporție de peste 99% de olandezii de la KRAFT FOODS NEDERLAND BV și alți 43 de acționari persoane fizice, din Consiliul de Administrație al firmei făcând parte între anii 2001 – 2005 și celebrul avocat ION NESTOR. Când KRAFT a devenit MONDELEZ ROMÂNIA SA, cafeaua JACOBS s-a separat, potrivit Danei Dobrescu, Corporate & Government Affairs Manager la noua companie. Aceasta are aceeași structură a acționariatului și funcționează după aceeași formulă: 99% dintre acțiuni sunt deținute de KRAFT FOODS ENTITY HOLDING BV și, în proporție de 0.01%, găsim o listă cu 43 de acționari persoane fizice, potrivit datelor de la Registrul Comerțului. MONDELEZ a raportat o cifră de afaceri pe anul 2017 de peste 102 mil euro. JACOBS DOUWE EGBERTS RO SRL, deținută  în totalitate de olandezii de la JACOBS, îi au asociați unici în proporție de 100% pe cei de la MONDELEZ ROMÂNIA SA, compania raportând o cifră de afaceri pe anul 2019 de peste 81 mil euro, cu 99 de angajați.

Patronul brandului FORTUNA, românul originar din Călărași Constantin Moroianu, a raportat o cifră de afaceri netă pe 2019 de peste 37 mil euro, în urcare cu aproximativ 2 mil euro față de anul 2017. Austriecii de la JIULIUS MEINL, reprezentați în România de Tibor Dobri au raportat o cifră de afaceri pe anul trecut de 10 mil euro.

Brandul de cafea TCHIBO este deținut și el la rândul lui de o companie olandeză. Reprezentați în România de 2 administratori, austriacul Thomas Linemayr și tulceanul Marian Ene, TCHIBO a raportat din această intermediere cu produse comerciale o cifră de afaceri de peste 17 mil euro/an, cu doar 21 de angajați.

Milionarul de la dmdcoffe.ro, Mircea Drăgoi, originar din Târgoviște, face din comerțul cu cafea peste 8,4 mil euro/an cu toți atâția angajați câți are și compania care deține brandul de cafea JACOBS. Acesta a început cu 4 automate de cafea și un vis, așa cum apare scris pe site-ul companiei sale. Printr-un parteneriat încheiat cu TCHIBO, Drăgoi și-a creat propriul brand de cafea pe care-l vinde în magazinele de cartier și-n instituții, ignorând clienții care-i solicită oferte personalizate.

- Advertisement -spot_img
Anchete Speciale
Anchete Speciale
O publicatie independenta mereu în forma
Noutati
Related news
- Advertisement -spot_img

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.