În subteranele Bucureștiului se derulează o poveste controversată despre gestionarea resurselor publice și relații comerciale privilegiate. Operatorul metroului bucureștean, Metrorex, o companie de stat cu pierderi financiare cronice, pare să fi dezvoltat o relație specială cu unul dintre cei mai cunoscuți tour-operatori din România, Christian Tour. Informațiile puse la dispoziție de conducerea Metrorex dezvăluie un șir de practici îndoielnice care ridică semne de întrebare serioase cu privire la modul în care sunt gestionate fondurile publice.
În ultimii doi ani, agenția de turism Christian Tour a beneficiat de trei campanii publicitare majore în rețeaua de metrou a Capitalei. Cea mai recentă, desfășurată în februarie 2025, a implicat decorarea interioară și exterioară a unui tren de tip CAF pe Magistrala 2, pentru suma de 4.500 de euro plus TVA. În total, Metrorex a încasat peste 11.550 de euro plus TVA de la Christian Tour pentru aceste campanii.
Mariana Miclăuș, Director General Metrorex, ne-a declarat: “Până la data prezentei, s-a emis un singur acord direct pentru închirierea spațiilor interioare și exterioare dintr-un tren de metrou tip CAF care circulă pe Magistrala 2 În perioada 01-28.02.2025 (1 lună) pentru amplasarea mesajelor publicitare Christian Tour, la tariful de 4.500 euro+TVA, tarif afișat pe site-ul Metrorex”. Conform datelor financiare publice, Metrorex continuă să raporteze pierderi semnificative an de an. Compania invocă în mod constant subvenția subdimensionată ca justificare pentru aceste rezultate negative. Cu toate acestea, refuză să ofere detalii concrete despre veniturile obținute din publicitate și modul în care acestea sunt utilizate.
Conducerea Metrorex susține că veniturile din publicitate sunt cumulate cu alte venituri și folosite pentru “cheltuieli curente”, fără a oferi o defalcare clară. Mai mult, compania refuză să comunice valoarea contractelor individuale de publicitate, invocând motive discutabile de “concurență loială” – o poziție greu de justificat pentru o entitate publică.
Christian Tour: Expansiune agresivă și controverse juridice
De cealaltă parte a ecuației se află Christian Tour, un jucător important al industriei turistice românești aflat într-o perioadă de expansiune agresivă. Conform datelor de pe portalul termene.ro, compania a înregistrat o cifră de afaceri impresionantă de peste 126 mil de euro în 2023, cu un profit net de peste 4,9 mil de euro. Aceste cifre reflectă o creștere semnificativă față de anii precedenți. În 2022, Christian Tour a raportat venituri de aproximativ 425 milioane lei (aproximativ 85 milioane EUR), ceea ce înseamnă o creștere de peste 60% într-un singur an.
Christian Tour, unul dintre cei mai cunoscuți tour-operatori din România, se confruntă cu provocări juridice și de imagine serioase, în ciuda creșterii semnificative a afacerilor în ultimul an. Firma este implicată în numeroase procese civile și comerciale, majoritatea legate de pretenții ale clienților. Printre acestea se numără acuzații de anulare a rezervărilor în ultimul moment și cazări neconforme cu descrierile oferite. Agenția Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a câștigat recent un process împotriva Christian Tour pentru prezentarea pe site a unor fotografii cu camere de hotel neconforme cu realitatea. Agenția fraților Pandel a contractat mai multe credite bancare în ultimii ani, garantate cu active ale companiei și ale firmelor affiliate din grup. Acest lucru indică o posibilă presiune financiară, în ciuda creșterii veniturilor.
Acționarii principali sunt Christian Tour Holding S.A. (99%) și Oxford Investment Alliance SRL (1%). Beneficiarii reali ai companiei sunt Cristian Pandel (80,2%) și Marius Pandel (19,8%). Recent, Christian Tour a anunțat preluarea rețelei de agenții TUI Travel Center din România, într-o tranzacție ce depășește 1 milion de euro și se pregătește, potrivit oficialilor companiei, pentru o posibilă listare la Bursa de Valori București în primul trimestru din 2025. În acest context, relația dintre Metrorex și Christian Tour capătă noi valențe. De ce a ales Metrorex să colaboreze în mod repetat cu o companie aflată în mijlocul atâtor controverse? Cum se justifică atribuirea directă a contractelor publicitare, fără o licitație transparentă? Mariana Miclăuș, Director General Metrorex, a explicat: “Politica METROREX pentru atribuirea spațiilor publicitare, țin.nd cont că nu se organizează licitații, într-un cadru concurențial, este „primul venit, primul servit. Astfel, acordurile directe se emit în funcție de data solicitării și disponibilitatea spațiilor”.
Practici comerciale discutabile
Informațiile primite de la conducerea metroului bucureștean și nu numai scot la iveală și alte aspecte îngrijorătoare ale modului în care Metrorex gestionează contractele de publicitate. Compania practică tarife variate pentru diferite servicii publicitare, fără a oferi o justificare clară pentru aceste diferențe. De exemplu, închirierea spațiilor interioare și exterioare dintr-un tren tip CAF pentru amplasarea mesajelor publicitare costă 4.500 de euro pe lună. Această sumă este încasată fără ca Metrorex să ofere studii sau analize privind impactul campaniilor publicitare asupra notorietății brandurilor sau a eficienței investiției pentru clienți.
Metrorex, operatorul metroului bucureștean, se confruntă cu provocări financiare semnificative, conform celui mai recent raport financiar consultat de pe portalul termene.ro. Compania de stat a înregistrat o pierdere de 37,5 milioane euro în 2023, în ciuda unei cifre de afaceri de 220,4 milioane euro. Compania se confruntă cu provocări juridice, având peste 100 de dosare în instanță în diverse stadii procesuale. Majoritatea litigiilor sunt legate de dreptul muncii, achiziții publice și pretenții financiare. Datoriile instituției au crescut cu 5% față de 2022, ajungând la peste 1 miliard de euro, cu aproximativ 5000 de angajați la finalul anului trecut.
Concluzii și implicații
Relația dintre Metrorex și Christian Tour este doar vârful aisbergului într-un sistem mai larg de practici netransparente și potențial corupte. Ceea ce am scos la iveală nu sunt doar posibile nereguli în atribuirea contractelor de publicitate, ci și probleme structurale în modul în care este gestionată una dintre cele mai importante companii de stat din România. Nu există niciun dubiu că Metrorex are nevoie urgentă de o reformă profundă, care să pună accentul pe transparență, eficiență și responsabilitate față de public, căci numai așa putem spera că metroul bucureștean va deveni cu adevărat un serviciu public în slujba cetățenilor, nu o sursă de profit pentru interese private. În același timp, cazul campaniei de imagine a companiei Christian Tour ridică întrebări mai largi despre practicile din industria turismului și modul în care marile companii își folosesc influența pentru a obține avantaje competitive. Practic, este nevoie mai mult decât oricând de o supraveghere mai atentă din partea autorităților de reglementare ale statului și de o presă independentă care să investigheze și să expună astfel de practici din piață.