Peste 2,5 milioane de euro au fost pompați în publicitatea de la metrou în ultimul an, într-o rețea de contracte care ridică semne de întrebare privind transparența și eficiența cheltuielilor publice. În umbra peronelor aglomerate și a trenurilor care gonesc prin tunelurile Bucureștiului se ascunde o altă lume, una a cifrelor, contractelor și a banilor care curg nestingheriți. Materialul nostru dezvăluie cum spațiile Metrorex au fost transformate într-un adevărat El Dorado publicitar, unde giganți precum Orange, Zentiva sau Humanitas își dispută fiecare centimetru pătrat disponibil.
La prima vedere contractele par simple tranzacții comerciale însă o analiză atentă relevă un sistem complex de alocare a spațiilor publicitare unde regulile par să se schimbe de la un contract la altul. Orange, de exemplu, a reușit să domine peisajul publicitar subteran cu o investiție totală de aproape 75000 de euro în 14 campanii distincte, cea mai costisitoare acțiune fiind desfășurată între 1 aprilie și 31 mai 2024 cu o valoare de 27543 euro pentru panouri pe trenuri. Însă nu doar sumele uriașe atrag atenția ci și anomaliile financiare care apar în documentele obținute de la Metrorex. Un caz flagrant este cel al festivalurilor Neversea și Untold unde două intrări consecutive din aprilie 2024 arată o campanie de 25666 euro urmată imediat de o corecție cu aceeași sumă în minus. O astfel de dublă înregistrare unică în întregul tabel ridică semne de întrebare privind gestiunea contractuală și raportarea veniturilor făcută de Metrorex.
Jocurile de putere din subteran
Sectorul financiar nu se lasă mai prejos în cursa pentru vizibilitate. BT Pay a cheltuit 9000 euro pentru două luni de panouri în timp ce Salt Bank a investit 7800 euro într-o singură campanie pe lifturi. Raiffeisen apare cu cheltuieli lunare de 4300 euro pentru mesaje repetitive demonstrând că băncile văd în metrou o extensie naturală a propriilor sucursale.
Cultura la metru pătrat
Editurile și lanțurile culturale au transformat metroul într-o librărie subterană. Humanitas, de exemplu, a plătit 7500 euro pentru o campanie de trei luni urmată de alte 11148 euro pentru 134 de zile de publicitate. Cel mai recent contract semnat în 2025 prevede cheltuieli de 9300 euro pentru încă trei luni de prezență continuă.
Paradoxurile unei piețe necontrolate
Documentele prezentate de Metrorex dezvăluie situații aparent inexplicabile. KFC a plătit 441 euro pentru panouri la turnichete dar 10492 euro pentru o campanie pe trenuri, Comitetul Olimpic a investit 5000 euro într-o acțiune legată de Jocurile Olimpice, în timp ce Petrobrazi apare cu o campanie de 2500 euro fără legătură directă cu transportul urban.
În spatele cortinei
O sursă anonimă din cadrul Metrorex ne-a confirmat că algoritmul de tarifare este un hibrid între licitație și negociere directă fapt care ar explica variațiile mari de preț între campanii similare. Această practică ridică întrebări serioase privind echitatea și transparența procesului de alocare a spațiilor publicitare.
Întrebări fără răspuns
Analiza noastră a relevat că 37% din veniturile Metrorex din publicitate provin de la doar 10 companii iar 15 contracte depășesc 10000 euro fiecare. În același timp, 22 de tranzacții au valori sub 500 euro, unele dintre ele pentru perioade de câteva zile. Cum se justifică aceste discrepanțe și ce mecanisme de monitorizare există pentru a verifica corelația dintre suma plătită și serviciile oferite? În timp ce Metrorex se laudă cu venituri record din publicitate rămâne de văzut cât de mult beneficiază cu adevărat sistemul de transport public din această bonanza financiară. Până atunci milioanele de călători care traversează zilnic tunelurile metroului rămân martori tăcuți ai acestui spectacol publicitar subteran unde fiecare stație devine o nouă oportunitate de a vinde și fiecare tren o vitrină mobilă pentru brandurile dispuse să plătească prețul cerut.